On és la MEVA sala en la que menjaré la Pasqua amb els meus deixebles? (Mc 14,14b) La traducció catalana del v.14b de l'Evangeli d'enguany, com les castellanes (amb l'excepció del P. Bover, a la BAC), no fa justícia a l'original grec, desaprofitant on és LA MEVA sala en la que celebraré la Pasqua amb els meus deixebles ?: La sala-el Cenacle? té un altre propietari i, aquest -en un ordre espiritual- només pertany a Jesús, confessat com el Rabbi, a qui hauria d'oferir la meva hospitalitat (els deixebles d'Emaús), o la col·laboració d'uns pocs pans i peixos (multiplicacions dels quatre Evangelis).Tanmateix ell s'avé a demanar-m'ho: Vull celebrar la meva Pasqua a casa teva!Passant a la dimensió litúrgica, hom diria que no ens resignem a allunyar-nos de la recent intensitat Pasqua-Ascensió, i un seguici de diumenges acumulen tot seguit: Pentecosta, el protagonisme Trinitari (meravellosa ICONA de Rublev, amb la centralitat de la doble Copa i el Mandilium contingut en el seu interior) i, fins i tot la referència Eucarística del Corpus, en una mena d'inclusió amb Dijous Sant.a) DIJOUS Sant, la vigília de la Passió -allò que ES MENJA : Feu-ho tot això, que és el meu memorial. Es tracta del que és fondant i anticipador de les eucaristies de l'Església, tal com, igualment, l'entrega de l´Esperit a la Creu (Jn 19,30c) que s'uneix al do de l'Esperit, quan el Vivent alena damunt dels deixebles (Jn 20,22).b) CORPUS, situació històrica medieval -allò que ES MOSTRA, condicionat pel malentès creat respecte a l´Eucaristia (ja no és l'aliment quotidià). El tret esencial és ara LA PROCESSÓ, per tal de veure el que no es pot menjar, gràcies a la PERMANÈNCIA de les espècies eucarístiques i llur conservació, que fonamenta una devoció eucarística.LECTURES DE LA LITÚRGIA:1. Aliança de l'AT (ÈXODE) -PREPARACIÓ PROVISIONAL, imperfecta, ombra del que ha de venir, i una mateixa sang = vida, que vincula l'altar i les 12 pedres significatives d'Israel.El signe del menjar = COMUNIÓ de tots els beneficiaris en una mateixa confiança i obediència al Crist alliberador d'aleshores i de sempre.Valor profètic d'una realitat imperfecta i amb tensió de futur. També -inherent- un cert pessimisme, ja que un dels pactants, trencará sovint l'Aliança que, en principi, hauria de ser bilateral.-es val de signes imperfectes (sang d'animals, exterioritat, formulismes, etc.)2. CARTA HEBREUS = Aliança DEFINITIVA en la SANG DE CRIST (excel·lència i superació de l'AT).-Crist ens ha vingut com a Gran Sacerdot dels bens definitius,-i no s'ha servit de la sang de bocs, sinò de la pròpia sang, -purifica la nostra consciència de les obres mortes, facilita la professió d'un culte espiritual al Déu vivent = treballa el nostre interior -i, per damunt de tot, allibera l'Aliança de la seva feblesa fonamental = de la inconstància = en nom nostre, el Pactant JC, ES COMPROMET amb una paraula que ja mai no retirarà = ELL, que pertany a les dues ribes, com a Déu i home que és.3. L'EUCARISTIA constitueix el memorial i l'autèntic ritus de comunió = pa i vi humans/ presència del Senyor (la divinitat): l'únic Jesucrist-el Senyor, en ambdues natures, es fa dinamisme interior en aquells qui mengen i beuen d'aquest Do, que estableix una particularvinculació entre aquells que hi participen.4. LA PROCESSÓ: Vet aquí l'element més singular del Corpus: jo retindria especialment -situat en l'àmbit dels creients d'enguany- el significat de que no som pas caminants sense rumb pel desert. Tal com a l'antic Israel portem en processó la PRESÈNCIA del Senyor de la Història, d'Aquell que lleva el pecat del món i m'allibera del meu pecat = Joia, joia pel qui té consciència de la bona notícia!Segurament la processó amb catifes florals (Sitges) o amb la custòdia d'Arfe (Toledo) o la cadira del Rei Martí (Barcelona), per posar uns exemples multiplicables en tants punts de la nostra geografia, podrà gaudir de bellesa i de tradició cultural i la retransmetran els mitjans com a tradició artística singular i turística, tanmateix no s'escapa del risc d'exposar el Sagrat a la teatralitat o al folklore. Sancta sanctis deia l'antic adagi eclesial: Les coses sagrades, per als iniciats: la Custòdia -passejant-se pels carrers- no sempre expresa en l'actual context el contingut esencial i hom s'arrisca d'exposar el Misteri a la trivialitat, perdent el seu valor de signe interpretable de la fe. Recordem com l'Església dels primers temps celebrava l'Eucaristia a les cases i només per als iniciats: actualment el carrer ha deixat de ser un temple com a l'època de la institució del Corpus a l'Edat Mitjana i, s'ha de tenir cura de trobar per la celebració un espai de fe i un estil que parli als cercadors i als homes i dones de bona voluntat.L'actual celebració del Corpus -des de fa anys-carrega l'accent en una dimensió queconnecta amb l'autèntica esència de l'Eucaristia com a ACTUALITZACIÓ y TESTIMONI DE L'AMOR, signe de fraternitat i de servei. ¿Quin signe, doncs, oferiremal nostre món d'aquesta fraternitat? Mai no oblidem que COMPARTIR els béns tothom l'entèn i té molt a veure amb l'amor -que em buida de mi mateix- i la sobrietat d'un estil de vida cristià en moments dramàtics com els actuals, fins arribar a esdevenir el que millor l'identifica com a tal...Tampoc no es tracta d'un deure de 2 o 3 dies a l'any: sempre l'hem de redescubrir i ens urgeix a rectificar enfocaments errònis, sense tenir d'altres límits que la generositat i el seny, que -alhora- m'incordia i em fa més feliç; que em despulla i, alhora, em vesteix i em fa més. ¿Tremolo d'emoció quan a l'Eucaristia Crist, sento que em diu: Això és el meu cos ENTREGAT per vosaltres?. JC no fa com tants revolucionaris: vessar la sang de l'altre - Ell en fa do de la pròpia = Cos entregat i sang vessada = FEU AIXÒ, que és el meu memorial!